Trăim într-o lume în care totul se întâmplă foarte repede și să știi cum să faci alegerea corectă este crucial. Este atât de crucial încât, cu cât ai mai multe responsabilități, cu atât va trebui să faci alegerea corectă mai repede.
Anul trecut, am descoperit acronimul VUCA și am început să învăț despre el.
VUCA înseamnă volatility, uncertainty, complexity, și ambiguity și a fost creat în 1987 pentru a descrie ceața de pe câmpul de luptă. Acronimul VUCA a intrat în mediul corporate și lumea afacerilor la începutul anilor 2000 și în momentul de față sunt alte acronime care fac VUCA să fie irelevant (exemple: BANI – Brittle, Anxious, Non-linear, Incomprehensible, RUPT – Rapid, Unpredictable, Paradoxical, Tangled, TUNA – Turbulent, Uncertain, Novel, Ambiguous), cu toate că este important de înțeles.
Când mă uit la toate aceste acronime care descriu lumea în care trăim astăzi, incertitudinea pare să fie peste tot. Trăim într-o lume incertă și devine din ce în ce mai dificil să înțelegem ce se va întâmpla anul viitor pe timpul acesta. Mai mult de atât, se simte ca și cum singurul lucru asupra căruia avem control este momentul prezent și lucrurile pe care le facem aici și acum.
Acestea fiind spuse, cum faci alegerea corectă?
Totul începe cu un plan – un plan pe care s-ar putea să îl ai deja.
Ce este un plan?
Când vorbim de planificare și alocarea resurselor pentru planul respectiv, avem două categorii de informații pe care le folosim: informația pe care o cunoaștem (conectată la momentul prezent) și lucrurile pe care ni le dorim (conectate la un moment din trecut și la lucruri pe care s-ar putea să nu le știm încă).
Uite câteva exemple.
Lucruri pe care le știi:
- Numele tău
- Vârsta ta
- Locația ta actuală
- Culoarea ta preferată
- Mâncarea ta preferată
- Locul de muncă actual
- Pasiunile tale actuale și interesele pe care le ai
- Familia ta și prietenii
- Experiențele anterioare și amintirile
- Punctele tale forte și slabe
Lucruri pe care nu le cunoști însă în jurul cărora poți să îți creezi un plan pentru a le descoperi:
- Ce oportunități în carieră vor fi disponibile pentru tine
- Unde vei locui
- Cine va fi următorul partener de viață
- Cum vor arăta relațiile mele cu familia și prietenii
- Ce fel de probleme de sănătate voi avea
- Dacă voi vrea să am copii sau nu
- Ce fel de noi tehnologii vor apărea
- Ce fel de evenimente majore vor influența lumea
- Ce noi descoperiri vor fi făcute în știință și medicină
- Ce fel de persoană vei deveni
În cazul categoriei secundare (lucruri pe care nu le știi încă), cu cât incertitudinea este mai mare, cu atât îți va fi mai dificil să faci alegerea corectă.
Făcând un pas înapoi și revizuind ce este un plan, pentru a genera o direcție avem nevoie să folosim ambele categorii (ce știm și ce ne dorim).
De exemplu, în cazul meu, știu că doar ce am devenit un executive coach certificat de ICF și vreau să încep să lucrez cu organizații mai mari și cu liderii acestora. Pentru mine, este foarte multă incertitudine când vine vorba de lucrurile acestea pe care mi le doresc.
Însă aceasta este direcția pe care am ales-o. Pornesc din punctul în care sunt (coach certificat) și mă îndrept către lucrurile pe care mi le doresc.
În același timp (însă este opțional) ar fi fantastic să ai claritate asupra trecutului tău. În cazul meu, am început să fac coaching în 2018, însă fără să fiu certificat.
Acum că am o direcție, am și un plan?
Da și nu. Depinde.
Este un plan pentru că știi unde ești și unde vrei să ajungi. Ai claritate asupra punctului A și punctului B.
În același timp, având în vedere că fiecare plan ar trebui să aibă un plan de rezervă, niciun plan nu este un plan până când nu are un plan de rezervă.
Prin urmare, uite două lucruri pe care să le definești:
- Planul de rezervă;
- Când vei face trecerea de la planul principal la planul de rezervă.
În cazul meu, planul de rezervă este simplu. Voi folosi aceeași structură ca la planul principal pentru a defini planul de rezervă.
Știu că sunt un digital marketer și vreau să continui să fac digital marketing pentru afacerile care îmi oferă libertate să fac mai mult decât marketing și să le ajut să crească. Și doar pentru a îmi defini trecutul, fac marketing din 2012 și am destulă experiență în cazul în care planul meu principal eșuează.
Acum că am planul de rezervă, este timpul să înțeleg ce m-ar face să trec de la planul principal la cel de rezervă.
Pentru a face asta, trebuie să răspund la câteva întrebări și te încurajez să răspunzi și tu la ele, chiar dacă ai un plan de rezervă sau nu. Te vor ajuta să faci alegerea corectă atunci când vine vorba de tranziția către planul de rezervă:
- Care este succesul pe care îl caut cu planul principal?
- Ce așteptări am după ce ating succesul?
- În cazul în care nu se întâmplă în perioada de timp pe care o am în minte, la cât timp după voi începe să acord atenție planului de rezervă?
- Uitându-mă la planul meu principal, ce îl face nerealist?
- Ce sunt dispus să fac în plus pentru a îmi face planul să funcționeze?
De unde vii și unde te duci
Atunci când trebuie să faci alegerea corectă, este important să ai în minte imaginea de ansamblu.
Știu că am menționat anterior ideea de trecut, prezent, și viitor, însă acestea erau conectate la planul principal.
Acum vorbesc despre lucrurile care sunt dincolo de plan, însă care sunt în continuare conectate la plan, într-un mod mai subtil.
Pentru plan:
- De unde vin are legătură cu experiența mea de coaching și cum am început să fac coaching cu liderii
- Unde mă duc are legătură cu a vrea să fac coaching cu liderii din companiile mari și să am un impact global
Pentru imaginea de ansamblu:
- De unde vin are legătură cu copilăria mea, educația pe care am primit-o, societatea din care am făcut parte, cultura, și așa mai departe
- Unde mă duc are legătură cu lucrurile pe care vreau să le las în urmă și impactul pe care vreau să îl am în viețile altora, până când îmi voi închide ochii definitiv
În toate programele mele de coaching, ultima sesiune a fiecărui program este o sesiune de reflexie, unde explorăm imaginea de ansamblu. Dacă vrei să experimentezi coachingul, contactează-mă și te voi ajuta să reflectezi mai bine asupra vieții tale.
Factorii externi care îți influențează planul
Când ai de făcut alegerea corectă, mai ales într-o lume incertă, factorii externi îți pot influența cu ușurință felul în care gândești, lucru care duce la ajustarea sau schimbarea planului.
În timp ce pot fi mulți factori externi, îi putem pune în categorii diferite pentru a putea identifica cu ușurință sursa acestora.
1. Subpersonalități
Toți avem o personalitate de care suntem siguri și pe care o cunoaștem bine.
Însă, în același timp, în contexte diferite, avem diferite subpersonalități care se activează de declanșatoare diferite.
Aceste subpersonalități pot fi perfecționistul, idealistul, criticul, victima, comedianul, impostorul, expertul, lupul singuratic, etc.
De exemplu, dacă ești la telefon cu un client, cerându-i un testimonial, iar clientul nu vrea să îți ofere testimonialul (pentru orice motiv), subpersonalitatea ta de victimă poate fi declanșată și poate schimba felul în care te uiți la testimoniale. Iar acest lucru îl poate schimba deciziile.
2. Sinele
Ce știi despre lucrurile pe care le știi.
Cine ești, comportamentele și acțiunile tale, valorile și convingerile tale.
De îndată ce acestea sunt influențate, felul în care gândești se schimbă iar acest lucru influențează deciziile pe care le iei.
3. Relațiile
Natura relațiilor tale este principalul factor pentru calitatea vieții tale.
Atunci când vorbesc despre importanța relațiilor, întotdeauna menționez cel mai lung studiu Harvard despre fericire și concluzia acestuia: Cea mai consistentă constatare care a fost învățată în 85 de ani de studiu este: relațiile pozitive ne mențin mai fericiți, mai sănătoși și ne ajută să trăim mai mult.
De îndată ce ceva se schimbă în relațiile tale, tu te schimbi. Și acea schimbare va influența felul în care gândești și eventual planul pe care îl ai.
4. Echipa
Dacă ai fost vreodată parte dintr-o echipă, acea echipă a fost probabil o a doua familie.
Știi totul despre toată lumea. Le știi secretele. Le cunoști punctele forte și slăbiciunile.
„Să oferi cuiva puterea să te distrugă și să ai încredere că nu o să o folosească.”
În felul acesta descrie Simon Sinek actul de iubire și acest sentiment de încredere va influența felul în care iei decizii.
5. Organizații
A face alegerea corectă are legătură cu organizația din care faci parte.
În cazul organizațiilor mari, există o structură pe care trebuie să o urmezi. Sunt convingeri și valori pe care trebuie să le urmezi.
Este important ca aceste convingeri și valori să se alinieze cu ale tale. Dacă nu se aliniază, incertitudinea și conflictul interior vor apărea.
6. Țara
Poate că există o lege specifică în România (sau în țara în care locuiești) care îți influențează gândirea. Sau poate că existe anumite tradiții care trebuie respectate, care sunt conectate la cultura țării.
În funcție de succesul pe care îl cauți cu planul tău, țara în care locuiești poate fi un mare factor extern.
7. PESTEL
PESTEL este un acronim și înseamnă Political, Economical, Sociological, Technological, Legal, și Environmental.
Merge dincolo de țara în care trăiești și este conectat la schimbările și trendurile globale.
În timp ce factorii care îți pot influența gândirea fac parte din aceste 7 categorii, unele te vor influența mai mult ca altele.
Pentru a face alegerea corectă într-un moment de incertitudine, asigură-te că știi ce îți influențează gândirea.
Cu prietenie și optimism,
David